ΔΕΔ Θ 1504/24.06.2021

Πρόστιμα για « πείραγμα » ΦΗΜ και μη διαφύλαξη ηλεκτρονικών αρχείων ΦΗΜ.

 

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ

ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗΣ ΚΑΙ ΝΟΜΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ

ΤΜΗΜΑ Α8 – ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗΣ

Ταχ. Δ/νση: Εγνατία 45

Ταχ. Κώδικας: 54630 – Θεσσαλονίκη

Τηλέφωνο: 2313-333267

ΦΑΞ: 2313-333258

E-Mail: ded.thess@aade.gr

 

ΑΠΟΦΑΣΗ

Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ

 

Έχοντας υπ’ όψη:

 

  1. Τις διατάξεις:

α. Του άρθρου 63 του ν. 4174/2013 (ΦΕΚ Α’ 170). όπως τροποποιήθηκε και ισχύει

β. Του άρθρου 10 της Δ.ΟΡΓ.Α 1125859 ΕΞ 23-10-2020 Απόφασης του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. (ΦΕΚ Β’ 4738/26.10.2020) με θέμα «Οργανισμός της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.)».

γ. Της ΠΟΛ.1064/2017 Απόφασης του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. (ΦΕΚ Β’ 1440/27-04-2017).

 

  1. Την ΠΟΛ.1069/2014 Εγκύκλιο της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών.

 

  1. Την υπ’ αριθμ. Δ.Ε.Δ. 1126366 ΕΞ 2016/30.08.2016 (ΦΕΚ Β’ 2759/01.09.2016) Απόφαση του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών.

 

  1. Την Α.1049/2021 Απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ, με την οποία ορίζεται παράταση της προθεσμίας του πρώτου εδαφίου της παρ. 5 του άρθρου 63 του ν. 4174/2013, που δεν έχει συμπληρωθεί από την 01.03.2021 έως και τις 27.10.2021, έως την 29-10-2021.

 

  1. Τη με ημερομηνία κατάθεσης 23.12.2020 και με αριθμό πρωτοκόλλου ενδικοφανή προσφυγή της εταιρίας με την επωνυμία « » με ΑΦΜ , κατά των υπ’ αριθ , & /19.11.2020 πράξεων επιβολής προστίμου άρθρου 54 ν.4174/2013, φορολογικών ετών 2014, 2015 & 2020 αντίστοιχα, του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. ΒΟΛΟΥ και τα προσκομιζόμενα με αυτήν σχετικά έγγραφα.

 

  1. Τις υπ’ αριθ , & /19.11.2020 πράξεις επιβολής προστίμου άρθρου 54 ν.4174/2013, φορολογικών ετών 2014, 2015 & 2020 αντίστοιχα, του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. ΒΟΛΟΥ, των οποίων ζητείται η ακύρωση.

 

  1. Τις απόψεις του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. ……

 

  1. Την εισήγηση του ορισθέντος υπαλλήλου του Τμήματος Α8 – Επανεξέτασης, όπως αποτυπώνεται στο σχέδιο της απόφασης.

 

Επί της από 23.12.2020 και με αριθμό πρωτοκόλλου ενδικοφανούς προσφυγής της εταιρίας με την επωνυμία « » με ΑΦΜ … , η οποία κατατέθηκε εμπρόθεσμα και μετά την μελέτη και την αξιολόγηση όλων των υφιστάμενων στο σχετικό φάκελο εγγράφων και των προβαλλόμενων λόγων της ενδικοφανούς προσφυγής, επαγόμαστε τα ακόλουθα:

 

Με την υπ’ αριθ /19.11.2020 (Π.Ε.Π /2020) πράξη επιβολής προστίμου άρθρου 54 του  ν. 4174/2013 του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. …., επιβλήθηκε στην προσφεύγουσα εταιρία, για το φορολογικό έτος 2014, πρόστιμο ποσού 30.000,00€ (186.865,77*15% = 28.029,86€ <30.000,00), λόγω έκδοσης φορολογικών στοιχείων λιανικών πωλήσεων από τον Φ.Η.Μ. με αρ. μητρώου (Ε.Α.Φ.Δ.Σ.Σ.), παραποιώντας τα και απομειώνοντας την αξία τους, κατά παράβαση των διατάξεων των άρθρων 1, 2, 7 & 9 του Ν. 4093/2012 (Κ.Φ.Α.Σ.), που επισύρει τις κυρώσεις των διατάξεων του άρθρου 54ΣΤ§1 περ. α’ υποπερίπτωση αα’ και του άρθρου 54Ε§1 περ. α’ του ν. 4174/2013.

 

Με την υπ’ αριθ /19.11.2020 (Π.Ε.Π /2020) πράξη επιβολής προστίμου άρθρου 54 του ν. 4174/2013 του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. ….., επιβλήθηκε στην προσφεύγουσα εταιρία, για το φορολογικό έτος 2015, πρόστιμο ποσού 30.000,00€ (186.865,77*15% = 28.029,86€ <30.000,00), λόγω έκδοσης φορολογικών στοιχείων λιανικών πωλήσεων από τον Φ.Η.Μ. με αρ. μητρώου (Ε.Α.Φ.Δ.Σ.Σ.), παραποιώντας τα και απομειώνοντας την αξία τους, κατά παράβαση των διατάξεων των άρθρων 1, 5, 7, 12, 13, 15, 40 του Ν. 4308/2014 (Ε.Λ.Π.), που επισύρει τις κυρώσεις των διατάξεων του άρθρου 54ΣΤ§1 περ. α’ υποπερίπτωση αα’ και του άρθρου 54Ε§1 περ. α’ του ν. 4174/2013.

 

Με την υπ’ αριθ /19.11.2020 (Π.Ε.Π /2020) πράξη επιβολής προστίμου άρθρου 54 του ν. 4174/2013 του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. ……, επιβλήθηκε στην προσφεύγουσα εταιρία, για το φορολογικό έτος 2020, πρόστιμο ποσού 2.500,00€, λόγω μη διαφύλαξης μέρους των ηλεκτρονικών αρχείων (txt) του φορολογικού ηλεκτρονικού μηχανισμού με αρ. μητρώου (Ε.Α.Φ.Δ.Σ.Σ.), κατά παράβαση των διατάξεων των άρθρων 1 & 7 του ν. 4308/2014 (Ε.Λ.Π.) και του άρθρου 13§2 του ν. 4174/2013, που επισύρει τις κυρώσεις των διατάξεων του άρθρου 54§§1η & 2ε του ν. 4174/2013.

 

Οι ανωτέρω προσβαλλόμενες πράξεις εδράζονται επί της από 06/11/2020 έκθεσης μερικού ελέγχου- επεξεργασίας από το γραφείο εφαρμογής των διατάξεων του ν. 4308/2014 (Ε.Λ.Π.) του τμήματος Α2 της α’ υποδιεύθυνσης της Υ.Ε.Δ.Δ.Ε. Αττικής, σε εκτέλεση της υπ’ αρ /2020 εντολής του Προϊσταμένου της.

 

Αιτία του ελέγχου αποτέλεσε η υπ’ αρ. ΑΒΜ ΕΟΕ /2019 παραγγελία του Οικονομικού Εισαγγελέα για διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης για την περίπτωση διάπραξης εγκλημάτων φοροδιαφυγής, νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και απάτης με υπολογιστή κατ’ εξακολούθηση.

 

Η Υ.Ε.Δ.Δ.Ε. Αττικής, σε εκτέλεση της ανωτέρω εισαγγελικής παραγγελίας διενήργησε έλεγχο στην προσφεύγουσα εταιρία, αξιοποιώντας τα δεδομένα που προέκυψαν:

α) από το ηλεκτρονικό αρχείο, που κατασχέθηκε με τις υπ’ αρ /17.07.2018 και /31.07.2018 εκθέσεις κατάσχεσης από την εταιρία μηχανοργάνωσης « » με ΑΦΜ

β) από τα λογιστικά βιβλία και τα ηλεκτρονικά αρχεία της προσφεύγουσας εταιρίας, που κατασχέθηκαν με τις υπ’ αρ /23.07.2020 και /22.07.2020 εκθέσεις κατάσχεσης.

Γ) από τα ευρήματα της πραγματογνωμοσύνης της Ελληνικής Αστυνομίας- Διεύθυνσης Εγκληματολογικών Ερευνών (σχετικά τα υπ’ αρ , και έγγραφα).

 

Από την ενδελεχή επεξεργασία των προαναφερθέντων στοιχείων προέκυψε ότι η προσφεύγουσα εταιρία « », η οποία διατηρούσε υποκατάστημα επί της οδού – στο ………….., με δραστηριότητα «Υπηρεσίες γευμάτων με πλήρη εξυπηρέτηση», στα φορολογικά έτη 2014 και 2015 με τη χρήση ειδικών εφαρμογών της εταιρίας μηχανοργάνωσης « » απομείωνε συστηματικά για φορολογικούς σκοπούς τα δεδομένα των παραστατικών λιανικών πωλήσεων (σε αξία και σε ποσότητα) των ηλεκτρονικών φορολογικών αρχείων (txt) και του μηχανισμού με αριθμό μητρώου

 

Η προσφεύγουσα εταιρία, με την υπό κρίση ενδικοφανή προσφυγή, ζητά να γίνει αυτή δεκτή και να ακυρωθούν οι προαναφερθείσες πράξεις επιβολής προστίμου, προβάλλοντας τους ακόλουθους ισχυρισμούς:

 

  1. Ουδέποτε ζητήθηκε από την εταιρεία « » με ΑΦΜ , η οποία είχε αναλάβει την μηχανοργάνωση του υποκαταστήματος της προσφεύγουσας εταιρίας στο Χαλάνδρι Ν. Αττικής, να εφαρμόσει μηχανισμό απομείωσης των φορολογικών εσόδων της επιχείρησής της. Η ως άνω εταιρία παρείχε νόμιμες υπηρεσίες μηχανοργάνωσης στην προσφεύγουσα. Ως προς τα αριθμητικά δεδομένα και τις καταχωρίσεις που ανευρέθηκαν στο αρχείο « » η προσφεύγουσα δηλώνει άγνοια.

 

  1. Οι προσβαλλόμενες πράξεις είναι άκυρες λόγω εσφαλμένης νομικής τους βάσης. Κρίσιμος χρόνος για την εφαρμογή της νέας διάταξης του άρθρου 54ΣΤ του ν. 4174/2013 είναι ο χρόνος διαπίστωσης των παραβάσεων και όχι ο χρόνος σύνταξης ή κοινοποίησης του σημειώματος διαπιστώσεων ελέγχου. Οι εν λόγω παραβάσεις διαπιστώθηκαν πριν από την έναρξη ισχύος της ανωτέρω διάταξης, ήτοι πριν από την 31η.07.2020 και επομένως, εφαρμοστέα είναι η προϊσχύουσα διάταξη της περ. ι) της παρ. 1 του άρθρου 54 Κ.Φ.Δ. για την οποία δυνάμει της διάταξης της περ. ζ) της παρ. 2 του ίδιου άρθρου προβλεπόταν πρόστιμο ίσο με 5.000,00€.

 

  1. Ουδόλως αποδείχθηκε από την ελεγκτική αρχή οποιαδήποτε εμπλοκή ή ανάμειξη της προσφεύγουσας εταιρίας στον μηχανισμό παραποίησης και απομείωσης εσόδων. Το μόνο που προέκυψε από τον έλεγχο είναι ότι καταβλήθηκε αμοιβή στην εν λόγω εταιρεία, η οποία πράγματι καταβλήθηκε έναντι των παρεχόμενων υπηρεσιών μηχανοργάνωσης.

 

  1. Η μη διαφύλαξη μέρους των ηλεκτρονικών αρχείων του Φ.Η.Μ. του υποκαταστήματος της προσφεύγουσας οφείλεται σε βλάβη του σκληρού δίσκου, όπου αποθηκεύονταν, λόγω διακοπής ρεύματος. Καμία υπαιτιότητα δεν βαρύνει την προσφεύγουσα σχετικά με την ως άνω βλάβη.

Αναφορικά με τον τέταρτο ισχυρισμό

 

Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 9 της υποπαραγράφου Ε1 της παραγράφου Ε του ν. 4093/2012; «…3. Μετά τη λήξη της προθεσμίας υποβολής της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος τα βιβλία, τα στοιχεία, τα λοιπά δικαιολογητικά των εγγραφών, καθώς και τα ηλεκτρομαγνητικά μέσα αποθήκευσης αυτών κάθε διαχειριστικής περιόδου, μπορεί να φυλάσσονται σε οποιονδήποτε τόπο εντός ή εκτός της Ελληνικής Επικράτειας και επιδεικνύονται στην προθεσμία που ορίζεται από την αρμόδια φορολογική αρχή. Όταν ο τόπος αποθήκευσης ευρίσκεται εκτός Ελλάδας, υποχρεούται να γνωστοποιεί στην αρμόδια Δ.Ο. Υ. πριν την αποθήκευση, τον τόπο αυτόν, καθώς και κάθε μεταβολή του τόπου αυτού. 4.

  1. Τα βιβλία, τα στοιχεία, τα λοιπά δικαιολογητικά των εγγραφών στα βιβλία, καθώς και τα ηλεκτρομαγνητικά μέσα στα οποία αποθηκεύονται δεδομένα βιβλίων, για τα οποία δεν υπάρχει υποχρέωση εκτύπωσής τους, διατηρούνται στον εκάστοτε οριζόμενο από τις σχετικές φορολογικές διατάξεις χρόνο παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου για επιβολή φόρου και οπωσδήποτε όσο χρόνο εκκρεμεί σχετική υπόθεση ενώπιον των Διοικητικών Δικαστηρίων ή του Συμβουλίου της Επικρατείας. 6. Επιτρέπεται στους υπόχρεους απεικόνισης συναλλαγών, εφόσον δεν ορίζεται διαφορετικά από άλλες διατάξεις, να διαφυλάττουν τα εκδοθέντα και ληφθέντα φορολογικά στοιχεία σε μικροφίλμ ή σε ηλεκτρονική μορφή (οπτικοί δίσκοι CD-ROM τεχνολογίας WORM) με φωτογράφιση ή ψηφιοποίηση από τα αντίστοιχα στελέχη, μετά την υποβολή των περιοδικών δηλώσεων του φόρου προστιθέμενης αξίας ή των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος, κατά περίπτωση, για όσο χρόνο ορίζεται στις διατάξεις της προηγούμενης παραγράφου του άρθρου αυτού, εφόσον υπάρχει και σύστημα αναζήτησης, εμφάνισης και εκτύπωσης (αναπαραγωγής) των φορολογικών στοιχείων, με την προϋπόθεση ότι τίθενται στη διάθεση της αρμόδιας φορολογικής αρχής στην προθεσμία που ορίζεται από αυτή. Ειδικά για τα χρησιμοποιούμενα ηλεκτρονικά μέσα του ανωτέρω εδαφίου απαιτείται, προ της χρησιμοποίησής τους, σήμανση από αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Οικονομικών. Η αδυναμία αναπαραγωγής αντιγράφων λογίζεται ως μη διαφύλαξη των σχετικών φορολογικών στοιχείων. Το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση μη σήμανσης των ηλεκτρονικών μέσων αρχειοθέτησης».

 

Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 7 του ν. 4308/2014 (Ε.Λ.Π):

«Διαφύλαξη λογιστικών αρχείων. 1. Το σύνολο των λογιστικών αρχείων που η οντότητα τηρεί, σύμφωνα με τις διατάξεις αυτού του νόμου διαφυλάσσονται για το μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από: α) Πέντε (5) έτη από τη λήξη της περιόδου. β) Το χρόνο που ορίζεται από άλλη νομοθεσία.

2 Τα λογιστικά αρχεία μπορούν να διαφυλάσσονται σε οποιαδήποτε μορφή, εφόσον υπάρχει σύστημα αναζήτησης, εμφάνισης και εκτύπωσης ή αναπαραγωγής αυτών, για τη διευκόλυνση οποιουδήποτε ελέγχου

  1. Ειδικά για κάθε τιμολόγιο, διαφυλάσσονται επιπλέον τα δεδομένα που διασφαλίζουν την αυθεντικότητα και την ακεραιότητα του περιεχομένου του, σύμφωνα με τις παραγράφους (1) και (2) του παρόντος άρθρου».

 

Επειδή στο άρθρο 13 παρ. 1 & 2 του ν. 4174/2013 ορίζεται ότι:

«1. Κάθε πρόσωπο με εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα υποχρεούται να τηρεί αξιόπιστο λογιστικό σύστημα και κατάλληλα λογιστικά αρχεία σύμφωνα με τα λογιστικά πρότυπα που προβλέπονται στην ελληνική νομοθεσία, για τη σύνταξη των χρηματοοικονομικών καταστάσεων και άλλων πληροφοριών σύμφωνα με τη φορολογική νομοθεσία. Για την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος νόμου, το λογιστικό σύστημα και τα λογιστικά αρχεία εξετάζονται ως ενιαίο σύνολο και όχι αποσπασματικά τα επιμέρους συστατικά τους, σε ό,τι αφορά την αξιοπιστία και την καταλληλότητά τους.

  1. Τα λογιστικά αρχεία, φορολογικοί ηλεκτρονικοί μηχανισμοί, φορολογικές μνήμες και αρχεία που δημιουργούν οι φορολογικοί ηλεκτρονικοί μηχανισμοί πρέπει να διαφυλάσσονται κατ’ ελάχιστον:

α) για διάστημα πέντε (5) ετών από τη λήξη του αντίστοιχου φορολογικού έτους εντός του οποίου υπάρχει η υπάρχει η υποχρέωση υποβολής δήλωσης ή

β) εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις της παραγράφου 2 του άρθρου 36 του Κώδικα, έως ότου παραγραφεί το δικαίωμα έκδοσης από τη Φορολογική Διοίκηση πράξης προσδιορισμού του φόρου, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο αυτή ή γ) έως ότου τελεσιδικήσει η απαίτηση της Φορολογικής Διοίκησης σε συνέχεια διενέργειας φορολογικού ελέγχου ή έως ότου αποσβεστεί ολοσχερώς η απαίτηση λόγω εξόφλησης.»

 

Επειδή με τις διατάξεις του άρθρου 54 του ν. 4174/2013 ορίζεται ότι: «1..Για καθεμία από τις παρακάτω παραβάσεις επιβάλλεται πρόστιμο στον φορολογούμενο ή οποιοδήποτε πρόσωπο, εφόσον υπέχει αντίστοιχη υποχρέωση από τον Κώδικα ή τη φορολογική νομοθεσία που αναφέρεται στο πεδίο εφαρμογής του:

α)..η) δεν συμμορφώνεται με τις κατά το άρθρο 13 υποχρεώσεις του.

  1. Τα πρόστιμα για τις παραβάσεις που αναφέρονται στην παράγραφο 1 καθορίζονται ως εξής: α).. ε) δύο χιλιάδες πεντακόσια (2.500) ευρώ, στις περιπτώσεις ε’, ζ’, η’ και ιδ’ της παραγράφου 1».

 

Επειδή, με το άρθρο 61 του ν.4174/2013 ορίζεται ότι: «1. Ο φορολογούμενος δύναται να ζητά απαλλαγή από τόκους ή πρόστιμα σε περίπτωση ανωτέρας βίας. Απαλλαγή δεν χορηγείται, αν δεν έχουν εξοφληθεί, πριν από το αίτημα απαλλαγής, όλοι οι φόροι για τους οποίους επιβλήθηκαν τα πρόστιμα. Απαλλαγή δεν χορηγείται για τόκους και πρόστιμα που επιβάλλονται για ανακριβή δήλωση, καθώς και για τα πρόστιμα που επιβάλλονται για παραβάσεις φοροδιαφυγής».

 

Επειδή σύμφωνα με την ΠΟΛ 1252/2015: «Ως μη συμμόρφωση με τις κατά το άρθρο 13 υποχρεώσεις, θεωρείται, π.χ., η μη τήρηση των προβλεπόμενων από τις σχετικές διατάξεις βιβλίων, καθώς και η τήρηση βιβλίων κατώτερης κατηγορίας από την προβλεπόμενη. Επίσης, ως μη συμμόρφωση θεωρείται η μη διαφύλαξη των λογιστικών αρχείων (βιβλίων και στοιχείων), καθώς και η μη διαφύλαξη των φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών, φορολογικών μνημών, και αρχείων που δημιουργούν οι φορολογικοί ηλεκτρονικοί μηχανισμοί (άρθρο 13 παρ. 2, όπως ισχύει μετά την αντικατάστασή του με την περ. β’ της παρ. 1 του άρθρου 3 του ν. 4337/2015), στον χρόνο που ορίζουν οι διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 13 13. Απαλλαγή λόγω ανωτέρας βίας (άρθρο 61) Με τις διατάξεις του άρθρου 61 παρέχεται η δυνατότητα στον φορολογούμενο να ζητά απαλλαγή από τόκους και πρόστιμα λόγω ανωτέρας βίας, υπό την προϋπόθεση της εξόφλησης πριν την υποβολή του αιτήματος όλων των φόρων για τους οποίους επιβλήθηκαν τα πρόστιμα. Απαλλαγή μπορεί να χορηγηθεί για τις εκπρόθεσμες δηλώσεις καθώς και για τόκους ή πρόστιμα που έχουν επιβληθεί λόγω παράλειψης υποβολής δήλωσης. Δεν χορηγείται απαλλαγή για τόκους και πρόστιμα που επιβάλλονται για ανακριβή δήλωση ή για παραβάσεις φοροδιαφυγής. Λαμβάνοντας υπόψη την κείμενη νομοθεσία και νομολογία, ως περίπτωση ανωτέρας βίας γενικά θα μπορούσε να θεωρηθεί οποιοδήποτε ανυπαίτιο για το φορολογούμενο, έκτακτο ή εξαιρετικής φύσης γεγονός, το οποίο δεν αναμενόταν και δεν ήταν δυνατό να προληφθεί ή να αποτραπεί παρά την επίδειξη από πλευράς του κάθε δυνατής επιμέλειας και σύνεσης, ανεξάρτητα εάν το γεγονός είναι αντικειμενικό (φυσικές καταστροφές κλπ.) ή όχι. Τα γεγονότα αυτά, εφόσον αποδεικνύονται με τα στοιχεία που υποβάλλει ο φορολογούμενος, σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 61, εκτιμώνται από το αρμόδιο όργανο, το οποίο χορηγεί την απαλλαγή κατά την κρίση του».

 

Επειδή στην υπό κρίση περίπτωση από τα διαλαμβανόμενα στην οικεία έκθεση ελέγχου της Υ.Ε.Δ.Δ.Ε. Αττικής προκύπτουν, μεταξύ άλλων, τα ακόλουθα:

 

Στις 23-7-2020 συνεργείο ελέγχου της προαναφερθείσας υπηρεσίας μετέβη στο λογιστικό γραφείο του , επί της οδού…………. στον ………., το οποίο ήταν αρμόδιο για την ενημέρωση των λογιστικών βιβλίων της προσφεύγουσας εταιρίας, και παρουσία του κ  (διαχειριστή της προσφεύγουσας) ζητήθηκαν τα εξής:

 

α) Τα ηλεκτρονικά αρχεία ( txt) που είχαν παραχθεί από τον ΦΗΜ με αριθμό μητρώου στην εγκατάσταση Νο 1 ( , επί της οδού στο ……………) κατά τα έτη 2014 και 2015.

 

β) Οι συγκεντρωτικές καταστάσεις εσόδων ( Z – out) των ιδίων ετών

 

γ) Τα τηρούμενα απλογραφικά βιβλία της επιχείρησης.

 

Από τα παραπάνω ζητηθέντα προσκομίσθηκαν μόνο τα τηρούμενα λογιστικά βιβλία της εταιρίας, τα οποία και κατασχέθηκαν με την υπ’ αριθμ /23-7-2020 έκθεση κατάσχεσης. Σχετικά με τα Z-out και ηλεκτρονικά αρχεία (txt) o διαχειριστής της προσφεύγουσας, , με την με αρ.πρωτ /2020 Υπεύθυνη Δήλωσή του γνωστοποίησε ότι, τα ηλεκτρονικά αρχεία που παράχθηκαν από τον ΦΗΜ με Α.Μ και τα οποία αποθηκεύονται στον υπολογιστή της επιχείρησης δεν μπορούσε να τα διαθέσει στον έλεγχο, επειδή δεν έχουν διαφυλαχθεί, λόγω βλάβης και καταστροφής του σκληρού δίσκου μετά από πτώση του δικτύου της ΔΕΗ. Επίσης, επισήμανε ότι δεν είχε διαφυλάξει τα Ζ που αφορούν τον μηχανισμό από την έναρξή του και ότι σε περίπτωση που ανευρεθούν θα προσκομισθούν. Ακολούθως, επιδόθηκε στον η υπ’ αρ. /23.07.2020 πρόσκληση σε περίπτωση που ανευρεθούν να προσκομισθούν τα ανωτέρω στην φορολογική αρχή.

 

Επειδή, ούτε κατά τη διάρκεια του ελέγχου, αλλά ούτε και κατά την εξέταση της υπό κρίση ενδικοφανούς προσφυγής προσκομίστηκαν από την προσφεύγουσα τα ηλεκτρονικά αρχεία και τα Ζ out που είχαν παραχθεί από τον Φ.Η.Μ. με αρ. μητρώου

 

Επειδή ο ισχυρισμός της προσφεύγουσας εταιρίας ότι καμιάς μορφής υπαιτιότητα δεν τη βαρύνει σχετικά με τη βλάβη του σκληρού δίσκου αποθήκευσης των λογιστικών αρχείων, λόγω διακοπής ρεύματος, δεν ευσταθεί καθόσον από τα πραγματικά περιστατικά της υπό κρίση υπόθεσης δεν προκύπτει η εταιρία να έχει προβεί σε οποιαδήποτε ενέργεια προστασίας και διαφύλαξης των αρχείων της.

 

Επειδή από τις προαναφερθείσες διατάξεις σε συνδυασμό με τα πραγματικά περιστατικά, όπως αυτά αποτυπώνονται στην οικεία έκθεση ελέγχου της Υ.Ε.Δ.Δ.Ε. ΑΤΤΙΚΗΣ, προκύπτει ότι στην υπό κρίση περίπτωση ορθώς επιβλήθηκε από τη Δ.Ο.Υ. …………… στην προσφεύγουσα εταιρία με την υπ’ αριθμ /19.11.2020 προσβαλλόμενη πράξη, πρόστιμο ύψους 2.500,00€, σύμφωνα με το άρθρο 54 παρ. 1η’ και παρ. 2ε’ του ν. 4174/2013, λόγω μη διαφύλαξης των ηλεκτρονικών αρχείων του με αρ. μητρώου Φ.Η.Μ.

Ο περί του αντιθέτου ισχυρισμός της προσφεύγουσας απορρίπτεται ως αβάσιμος.

 

Αναφορικά με τον πρώτο και τρίτο ισχυρισμό

 

Επειδή, με το άρθρο 23 παρ. 1 και 2 του ν. 4174/2013 ορίζεται ότι: «Η Φορολογική Διοίκηση έχει την εξουσία να επαληθεύει, να ελέγχει και να διασταυρώνει την εκπλήρωση των φορολογικών υποχρεώσεων εκ μέρους του φορολογούμενου, την ακρίβεια των φορολογικών δηλώσεων που υποβάλλονται σε αυτήν και να επιβεβαιώνει τον υπολογισμό και την καταβολή του οφειλόμενου φόρου, διενεργώντας έλεγχο σε έγγραφα, λογιστικά στοιχεία και στοιχεία γνωστοποιήσεων και παρόμοιες πληροφορίες, θέτοντας ερωτήσεις στον φορολογούμενο και σε τρίτα πρόσωπα, ερευνώντας εγκαταστάσεις και μέσα μεταφοράς που χρησιμοποιούνται για τη διενέργεια επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, σύμφωνα με τις διαδικασίες και χρησιμοποιώντας μεθόδους που προβλέπονται στον Κώδικα. 2. Ο έλεγχος εκπλήρωσης των φορολογικών υποχρεώσεων του φορολογούμενου που διενεργείται από τη Φορολογική Διοίκηση είναι δυνατόν να έχει τη μορφή φορολογικού ελέγχου από τα γραφεία της Φορολογικής Διοίκησης ή επιτόπιου φορολογικού ελέγχου…».

 

Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 1 της υποπαραγράφου Ε1 της παραγράφου Ε του ν. 4093/2012: «1. Κάθε ημεδαπό πρόσωπο των παραγράφων 1 και 4 του άρθρου 2 και των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 101 του ν. 2238/1994, κοινοπραξία, κοινωνία ή νομική οντότητα που ασκεί δραστηριότητα στην ελληνική επικράτεια και αποβλέπει στην απόκτηση εισοδήματος από εμπορική ή βιομηχανική ή βιοτεχνική ή γεωργική επιχείρηση ή από ελευθέριο επάγγελμα ή από οποιαδήποτε άλλη επιχείρηση, καθώς και οι αστικές κερδοσκοπικές ή μη εταιρείες, έχει τις υποχρεώσεις του παρόντος νόμου σχετικά με την τήρηση βιβλίων, έκδοση στοιχείων και υποβολή δεδομένων για διασταύρωση ».

 

Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 2 της υποπαραγράφου Ε1 της παραγράφου Ε του ν. 4093/2012: «1. Από την απεικόνιση των συναλλαγών στα βιβλία και από τα στοιχεία πρέπει να προκύπτουν συγκεντρωτικά και αναλυτικά στοιχεία των καταχωρήσεων και να υποστηρίζονται αυτές, ώστε να είναι ευχερής η αναλυτική πληροφόρηση και εφικτή η επαλήθευση αυτών από τον φορολογικό έλεγχο, για τις ανάγκες όλων των φορολογικών αντικειμένων…. 5. Για τους σκοπούς του παρόντος νόμου, ως «ηλεκτρονικό τιμολόγιο» νοείται το τιμολόγιο που περιέχει τις απαιτούμενες σύμφωνα με τον παρόντα νόμο πληροφορίες και το οποίο εκδίδεται και λαμβάνεται σε οποιαδήποτε ηλεκτρονική μορφή. Η χρήση ηλεκτρονικού τιμολογίου υπόκειται στην αποδοχή του αποκτώντος τα αγαθά ή του λήπτη των υπηρεσιών. Η αυθεντικότητα της προέλευσης, η ακεραιότητα του περιεχομένου και η αναγνωσιμότητα των τιμολογίων, σε χαρτί ή σε ηλεκτρονική μορφή, διασφαλίζεται από τη χρονική στιγμή της έκδοσής τους έως τη λήξη της περιόδου φύλαξής τους. Κάθε υπόχρεος ορίζει τον τρόπο διασφάλισης της αυθεντικότητας της προέλευσης, της ακεραιότητας του περιεχομένου και της αναγνωσιμότητάς του με κάθε πρόσφορο τρόπο ο οποίος διασφαλίζει την αξιοπιστία της διαδρομής μεταξύ τιμολογίου και παράδοσης αγαθών ή παροχής υπηρεσιών. Με τον όρο «αυθεντικότητα της προέλευσης» νοείται η διασφάλιση της ταυτότητας του προμηθευτή ή του εκδότη του τιμολογίου. Με τον όρο «ακεραιότητα του περιεχομένου» νοείται ότι το περιεχόμενο που απαιτείται σύμφωνα με την παρούσα οδηγία δεν έχει αλλοιωθεί. Για την υλοποίηση των προαναφερομένων η αυθεντικότητα της προέλευσης και η ακεραιότητα του περιεχομένου ενός ηλεκτρονικού τιμολογίου, θεωρείται ότι διασφαλίζεται με τους πιο κάτω ενδεικτικά αναφερόμενους τρόπους: α) Προηγμένη ηλεκτρονική υπογραφή, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις του π.δ. 150/2001 (Α’ 125).β) Ηλεκτρονική ανταλλαγή δεδομένων (EDI), όπως αυτή ορίζεται στο άρθρο 2 της σύστασης 1994/820/Ε.Κ. της Επιτροπής, της 19ης Οκτωβρίου 1994 (Επίσημη Εφημερίδα Ε.Κ. EL 388/28.12.1994), εφόσον η συμφωνία σχετικά με αυτή την ανταλλαγή προβλέπει τη χρησιμοποίηση διαδικασιών που να εξασφαλίζουν τη γνησιότητα της προέλευσης και την ακεραιότητα των δεδομένων. γ) Σήμανση με τη χρήση ειδικών ασφαλών διατάξεων σήμανσης του ν. 1809/1988.Στην περίπτωση που πλήθος τιμολογίων αποστέλλεται ή τίθεται στη διάθεση του ίδιου αποκτώντος αγαθά ή λήπτη υπηρεσιών, οι κοινές ενδείξεις στα διάφορα τιμολόγια είναι δυνατόν να παρατίθενται μία μόνο φορά, όταν είναι δυνατή η πρόσβαση στο σύνολο των πληροφοριών κάθε τιμολογίου.Ειδικά, για συναλλαγές με ιδιώτες το αντίτυπο των φορολογικών στοιχείων ή παραστατικών που προορίζεται για τον πελάτη, μπορεί να μην αποστέλλεται σε χαρτί, εφόσον ο πελάτης αποδέχεται τη λήψη ηλεκτρονικών αρχείων, τα οποία περιέχουν όλα τα δεδομένα και τις ενδείξεις που αποτυπώνονται στο στέλεχος ή το ηλεκτρονικό αρχείο του εκδότη των στοιχείων».

 

Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 7 της υποπαραγράφου Ε1 της παραγράφου Ε του ν. 4093/2012: «1. Ο υπόχρεος απεικόνισης συναλλαγών εκδίδει απόδειξη λιανικής, τουλάχιστον διπλότυπη, για κάθε πώληση αγαθού, για ίδιο λογαριασμό ή για λογαριασμό τρίτου, ή παροχή υπηρεσίας προς φυσικό πρόσωπο, για την ικανοποίηση ατομικών ή οικογενειακών αναγκών ή προς τα μέλη προμηθευτικού συνεταιρισμού με βάση διατακτικές του ή αλλαγή λιανικώς πωληθέντος αγαθού 3. Στην απόδειξη λιανικής ή επιστροφής αναγράφεται και η αξία της πώλησης ή το ποσό της αμοιβής ή επιστροφής ή έκπτωσης, κατά συντελεστή Φ.Π.Α 4. Ο χρόνος έκδοσης των αποδείξεων, ορίζεται, κατά περίπτωση ως εξής: α) Στην πώληση αγαθών, κατά την παράδοση ή την έναρξη της αποστολής του αγαθού. Κατ’ εξαίρεση, όταν για τη διακίνηση έχει εκδοθεί δελτίο αποστολής, η απόδειξη μπορεί να εκδίδεται το αργότερο μέχρι τη δέκατη πέμπτη (15η) ημέρα του επόμενου μήνα με ημερομηνία έκδοσης την τελευταία ημέρα του μήνα αποστολής και πάντως όχι πέραν της διαχειριστικής περιόδου. Όταν η αποστολή των αγαθών γίνεται σε τρίτο, με εντολή του αγοραστή, σε χρόνο μεταγενέστερο από την έκδοση της απόδειξης λιανικής, στο δελτίο αποστολής αναγράφεται ο αριθμός της απόδειξης αυτής…»

 

Επειδή στο άρθρο 1 παρ.2 του ν. 4308/2014 (ΕΛΠ) ορίζεται ότι: «2. Οι παρακάτω οντότητες εφαρμόζουν τις ρυθμίσεις αυτού του νόμου…. γ) Η ετερόρρυθμη εταιρεία, η ομόρρυθμη εταιρεία, η ατομική επιχείρηση και κάθε άλλη οντότητα που υποχρεούται στην εφαρμογή αυτού του νόμου από φορολογική ή άλλη νομοθετική διάταξη 3. Κάθε εγγραφή στα βιβλία, που αφορά συναλλαγή ή άλλη πράξη του υπόχρεου, πρέπει να στηρίζεται σε στοιχεία που προβλέπονται από τις διατάξεις του παρόντος νόμου ή σε δημόσια έγγραφα ή σε άλλα πρόσφορα αποδεικτικά στοιχεία».

 

Επειδή στο άρθρο 5 του ν. 4308/2014 (ΕΛΠ) ορίζεται ότι: «1. Η διοίκηση της οντότητας έχει την ευθύνη της τήρησης αξιόπιστου λογιστικού συστήματος και κατάλληλων λογιστικών αρχείων για τη σύνταξη των χρηματοοικονομικών καταστάσεων και άλλων πληροφοριών, σύμφωνα με τις ρυθμίσεις του παρόντος νόμου ή, σύμφωνα με τα Δ.Π.Χ.Α., κατά περίπτωση. Το λογιστικό σύστημα και τα λογιστικά αρχεία εξετάζονται ως ενιαίο σύνολο και όχι αποσπασματικά τα επιμέρους συστατικά τους, σε ό,τι αφορά την αξιοπιστία και την καταλληλότητά τους για τους σκοπούς αυτού του νόμου 2. Για την εκπλήρωση της υποχρέωσης της παραγράφου 1, τα λογιστικά αρχεία: α) Τηρούνται με τάξη, πληρότητα και ορθότητα ως προς τον εντοπισμό, την καταγραφή και την επεξεργασία των λογιστικών δεδομένων που προκύπτουν από τις συναλλαγές και τα γεγονότα της οντότητας. β) Συμμορφώνονται προς τις απαιτήσεις αυτού του νόμου. γ) Υποστηρίζουν τη σύνταξη των χρηματοοικονομικών καταστάσεων, σύμφωνα με τις απαιτήσεις αυτού του νόμου 5. Κάθε συναλλαγή και γεγονός που αφορά την οντότητα τεκμηριώνεται με κατάλληλα παραστατικά (τεκμήρια). Τα παραστατικά αυτά εκδίδονται είτε από την οντότητα είτε από τους συναλλασσόμενους με αυτήν είτε από τρίτους, σε έντυπη ή σε ηλεκτρονική μορφή, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο νόμο αυτόν. Τα παραστατικά αναφέρουν όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για την ασφαλή ταυτοποίηση κάθε μίας συναλλαγής ή γεγονότος, και σε κάθε περίπτωση όσα ορίζει ο παρών νόμος 7. Η οντότητα εφαρμόζει κατάλληλες κατά την κρίση της δικλίδες για: α) Τη διασφάλιση ότι υπάρχει αξιόπιστη και ελέγξιμη αλληλουχία τεκμηρίων (ελεγκτική αλυσίδα) για κάθε συναλλαγή ή γεγονός, από το χρόνο που προέκυψαν μέχρι το διακανονισμό τους. β) Τη δημιουργία αξιόπιστης και ελέγξιμης αλληλουχίας τεκμηρίων, που διασφαλίζει την ευχερή συσχέτιση των συναλλαγών και άλλων γεγονότων με τα λογιστικά αρχεία και τις χρηματοοικονομικές καταστάσεις. γ) Την επίτευξη εύλογης διασφάλισης ως προς την αυθεντικότητα των παραστατικών (τεκμηρίων) της προηγούμενης παραγράφου και την ακεραιότητα του περιεχομένου τους, με σκοπό την επιβεβαίωση της προέλευσης αυτών και την τεκμηρίωση της συναλλαγής 18. Η οντότητα μπορεί να αναθέτει σε τρίτο πρόσωπο (εξωτερικός λογιστής) την τήρηση μέρους ή του συνόλου του λογιστικού της συστήματος ή τη σύνταξη των χρηματοοικονομικών της καταστάσεων. Η ανάθεση της τήρησης του λογιστικού συστήματος ή της κατάρτισης των χρηματοοικονομικών καταστάσεων σε τρίτο πρόσωπο δεν απαλλάσσει τη διοίκηση της οντότητας από τη σχετική ευθύνη που προκύπτει, σύμφωνα με τον παρόντα νόμο ή εν γένει την κείμενη νομοθεσία, για τα λογιστικά αρχεία και τις χρηματοοικονομικές καταστάσεις …. 19. Όταν η οντότητα χρησιμοποιεί τρίτο πρόσωπο για την εκπλήρωση οποιασδήποτε υποχρέωσης που προκύπτει από τον παρόντα νόμο, το τρίτο μέρος έχει, στην περίπτωση οποιουδήποτε ελέγχου τις ίδιες υποχρεώσεις συνεργασίας με το ελεγκτικό όργανο (ελεγκτής) όπως ή οντότητα. Μη συνεργασία του τρίτου μέρους με το ελεγκτικό όργανο δεν απαλλάσσει την οντότητα από οποιαδήποτε υποχρέωση προβλέπεται από τον παρόντα νόμο».

 

Επειδή στο άρθρο 12 του ν. 4308/2014 (ΕΛΠ) ορίζεται ότι: «1. Για κάθε πώληση αγαθών ή υπηρεσιών σε ιδιώτες καταναλωτές, μπορεί να εκδίδεται στοιχείο λιανικής πώλησης (απόδειξη λιανικής πώλησης ή απόδειξη παροχής υπηρεσιών), αντί έκδοσης τιμολογίου του άρθρου 8. Αντίτυπο αυτού του εγγράφου παραδίδεται, αποστέλλεται ή τίθεται στη διάθεση του πελάτη. …8. Η έκδοση στοιχείων λιανικής πώλησης (αποδείξεων λιανικής ή τιμολογίων) γίνεται με τη χρήση φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών που προβλέπει ο ν. 1809/1988 κατά τη θέση σε ισχύ του παρόντος νόμου 9. Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων δύναται να τίθενται σε εφαρμογή τεχνικές προδιαγραφές, καθώς και πληροφοριακά και λειτουργικά χαρακτηριστικά των φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών που είναι, σύμφωνα με τις βέλτιστες Ευρωπαϊκές πρακτικές, με σκοπό τη διασφάλιση της αυθεντικότητας και της ακεραιότητας των εκδιδόμενων στοιχείων λιανικής πώλησης. Με την ίδια απόφαση δύναται να ρυθμίζονται θέματα σχετικά με την εφαρμογή των εν λόγω τεχνικών προδιαγραφών».

 

Επειδή στο άρθρο 13 του ν. 4308/2014 (ΕΛΠ) ορίζεται ότι: «Το στοιχείο λιανικής πώλησης (απόδειξη ή τιμολόγιο) εκδίδεται: α) Σε περίπτωση πώλησης αγαθών, κατά το χρόνο παράδοσης ή την έναρξη της αποστολής. Όταν η παράδοση των πωλούμενων αγαθών γίνεται από τρίτο, το στοιχείο λιανικής πώλησης εκδίδεται μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα από την παράδοση και πάντως εντός του φορολογικού έτους που έγινε η παράδοση ».

 

Επειδή στο άρθρο 15 του ν. 4308/2014 (ΕΛΠ) ορίζεται ότι: «1. Η αυθεντικότητα της προέλευσης, η ακεραιότητα του περιεχομένου και η αναγνωσιμότητα του τιμολογίου που λαμβάνεται ή εκδίδεται από την οντότητα, σε έντυπη ή σε ηλεκτρονική μορφή, διασφαλίζεται από το χρόνο της έκδοσής του έως τη λήξη της περιόδου διαφύλαξής του 2. Κάθε οντότητα οφείλει να εφαρμόζει τα κατάλληλα στις περιστάσεις μέτρα διασφάλισης της αυθεντικότητας της προέλευσης, της ακεραιότητας του περιεχομένου και της αναγνωσιμότητας του τιμολογίου. Αυτό μπορεί να επιτυγχάνεται με οποιεσδήποτε δικλίδες της οντότητας δημιουργούν αξιόπιστη και ελέγξιμη αλληλουχία (αλυσίδα) τεκμηρίων που συνδέουν κάθε τιμολόγιο με τη σχετική προμήθεια αγαθών ή παροχή υπηρεσιών, και αντίστροφα».

 

Επειδή στο άρθρο 40 του ν. 4308/2014 (ΕΛΠ) ορίζεται ότι: «1 .Οι φορολογικοί ηλεκτρονικοί μηχανισμοί (φορολογικές ταμειακές μηχανές και μηχανισμοί Ειδικών Ασφαλών Διατάξεων Σήμανσης Στοιχείων) του ν. 1809/1988 δύναται να συνεχίσουν να χρησιμοποιούνται, εκτός εάν, με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, κριθεί ότι δεν πληρούν τις τεχνικές προδιαγραφές και λοιπά χαρακτηριστικά της παραγράφου 9 του άρθρου 12 του παρόντος νόμου.

  1. Οι αποφάσεις 1220/2012 και 1221/2012 του Υπουργείου Οικονομικών διατηρούνται σε ισχύ ως προς τις προβλεπόμενες ιδιότητες και τα τεχνικά χαρακτηριστικά των φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών του ν. 1809/1980, εκτός εάν, με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, κριθεί ότι αυτές οι ιδιότητες και τα τεχνικά χαρακτηριστικά δεν πληρούν τις τεχνικές προδιαγραφές και λοιπά χαρακτηριστικά της παραγράφου 9 του άρθρου 12 του παρόντος νόμου.»

 

Επειδή, με το άρθρο 171 του ν.2717/1999 (Κώδικας Διοικητικής Δικονομίας) ορίζεται ότι: «1. Τα δημόσια έγγραφα που έχουν συνταχθεί από το αρμόδιο όργανο και κατά τους νόμιμους τύπους αποτελούν πλήρη απόδειξη για όσα βεβαιώνεται σε αυτά, είτε ότι ενήργησε ο συντάκτης τους είτε ότι έγιναν ενώπιόν του, ως προς τα οποία είναι δυνατή η ανταπόδειξη μόνο εφόσον τα έγγραφα αυτά προσβληθούν ως πλαστά…. 4. Οι εκθέσεις ελέγχου που συντάσσονται από φορολογικά όργανα έχουν, εκτός από τις αναφερόμενες σε αυτές πληροφορίες ή ομολογίες του ελεγχομένου, την κατά την παρ. 1 αποδεικτική δύναμη».

 

Επειδή, με το άρθρο 65 του ν. 4174/2013 ορίζεται ότι: «Σε περίπτωση αμφισβήτησης πράξης προσδιορισμού φόρου στα πλαίσια ενδικοφανούς προσφυγής, ο φορολογούμενος ή οποιοδήποτε άλλο πρόσωπο που προβαίνει στην εν λόγω αμφισβήτηση φέρει το βάρος της απόδειξης της πλημμέλειας της πράξης προσδιορισμού του φόρου».

 

Επειδή στην προκειμένη περίπτωση η προσφεύγουσα εταιρία ισχυρίζεται ότι ουδέποτε ζήτησε από την εταιρεία «…. » με ΑΦΜ , να εφαρμόσει μηχανισμό απομείωσης των φορολογικών εσόδων της επιχείρησής της, ενώ ως προς τα αριθμητικά δεδομένα και τις καταχωρίσεις, που ανευρέθηκαν στο αρχείο « » δηλώνει άγνοια. Περαιτέρω, διατείνεται ότι δεν αποδείχθηκε από την ελεγκτική αρχή οποιαδήποτε εμπλοκή ή ανάμειξή της στον μηχανισμό παραποίησης και απομείωσης εσόδων.

 

Επειδή από τα διαλαμβανόμενα στην από 06/11/2020 έκθεση μερικού ελέγχου- επεξεργασίας από το γραφείο εφαρμογής των διατάξεων του ν. 4308/2014 (Ε.Λ.Π.) του τμήματος Α2 της α’ υποδιεύθυνσης της Υ.Ε.Δ.Δ.Ε. Αττικής προκύπτουν τα ακόλουθα:

 

Από την επεξεργασία των κατασχεθέντων ηλεκτρονικών αρχείων σε συνδυασμό με τα ευρήματα της πραγματογνωμοσύνης της ΕΛ.ΑΣ./Δ.Ε.Ε.(σχετικά τα υπ’ αρ , και έγγραφα) διαπιστώθηκε ότι η προσφεύγουσα με τη χρήση ειδικών εφαρμογών της εταιρείας μηχανοργάνωσης «……. » με ΑΦΜ ………., παραποιούσε τα φορολογικά στοιχεία εσόδων της, επεμβαίνοντας στη λειτουργία του Φ.Η.Μ. με αρ. μητρώου………. Ειδικότερα τροποποιούσε απομειώνοντας τα δεδομένα των παραστατικών λιανικών πωλήσεων των ηλεκτρονικών φορολογικών αρχείων (txt) για την περίοδο 2014-2015 για φορολογικούς σκοπούς, κατά παράβαση του άρθρου 40 παρ.2 του ν. 4308/2014 (ΕΛΠ) και των σχετικών αποφάσεων περί τεχνικών προδιαγραφών.

Από τα ηλεκτρονικά αρχεία, που κατασχέθηκαν, στην έδρα της εταιρείας μηχανοργάνωσης προκύπτουν αριθμητικά δεδομένα καταχωμένα σε στήλες για πλήθος εταιριών, μεταξύ των οποίων και για την προσφεύγουσα εταιρία. Από την επεξεργασία αυτών και την αντιπαραβολή τους με τα λογιστικά βιβλία της προσφεύγουσας διαπιστώθηκε ότι τα δεδομένα αυτά ήταν προϊόν συλλογής τροποποιημένων στοιχείων από την προσφεύγουσα.

 

Πιο συγκεκριμένα, στην στήλη «ZLALC» καταχωρούνταν τα (απομειωμένα) φορολογητέα έσοδα της προσφεύγουσας εταιρίας, τα οποία συμφωνούσαν με το ύψος των δηλωθέντων και καταχωρημένων στα βιβλία της εσόδων, ενώ στην στήλη με τίτλο «BOS» αντιστοιχίζονταν τα πραγματικά έσοδα της επιχείρησης, καθώς σε αυτήν αποθηκεύονταν τα δεδομένα των πωλήσεων από το πρόγραμμα παραγγελιοληψίας. Αξίζει να σημειωθεί δε ότι στα κατασχεθέντα αριθμητικά δεδομένα που αφορούν την προσφεύγουσα δεν συμπεριλαμβάνονταν οι χονδρικές πωλήσεις της, οι χειρόγραφες ΑΛΠ και οι ΑΛΠ που εκδόθηκαν από άλλου τύπου Φ.Η.Μ. εκτός ΕΑΦΔΣΣ.

 

Επειδή η ανάθεση της τήρησης του λογιστικού συστήματος ή της κατάρτισης των χρηματοοικονομικών καταστάσεων σε τρίτο πρόσωπο δεν απαλλάσσει τη διοίκηση της οντότητας από τη σχετική ευθύνη που προκύπτει, για τα λογιστικά αρχεία και τις χρηματοοικονομικές καταστάσεις. Επομένως δεν ευσταθεί ο ισχυρισμός της προσφεύγουσας περί άγνοιας και μη ύπαρξης ευθύνης για το γεγονός ότι στο ηλεκτρονικό σύστημα, της διαχειριζόμενης τα λογιστικά της αρχεία της εταιρείας , είχαν καταχωρηθεί αριθμητικά δεδομένα των λογιστικών της αρχείων.

 

Επειδή λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, ο έλεγχος της ΥΕΔΔΕ Αττικής, στοιχειοθετεί την αποδιδόμενη παράβαση της έκδοσης παραποιημένων φορολογικών στοιχείων από φορολογικό ηλεκτρονικό μηχανισμό για τις ελεγχόμενες περιόδους, εκθέτοντας τα κρίσιμα πραγματικά περιστατικά, με σαφήνεια, πληρότητα. Οι περί του αντιθέτου προβαλλόμενοι ισχυρισμοί της προσφεύγουσας απορρίπτονται ως αβάσιμοι.

 

Αναφορικά με τον δεύτερο ισχυρισμό

 

Επειδή, με το άρθρο 62 του ν. 4174/2013 ορίζεται ότι: «1. Ο Γενικός Γραμματέας είναι αρμόδιος για την έκδοση πράξεων επιβολής προστίμων. Οι διατάξεις του Κώδικα, και ιδίως αυτές που αφορούν το φορολογικό έλεγχο, τον προσδιορισμό φόρου την παραγραφή και την είσπραξη, εφαρμόζονται αναλόγως και για τις πράξεις επιβολής προστίμων……

 

Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 54§§1ι & 2ζ του ν. 4174/2013 ως ίσχυσαν μέχρι την κατάργησή τους με την παρ. 4 του αρ. 101 του ν. 4714/2020 στις 31.07.2020:

  1. Για καθεμία από τις παρακάτω παραβάσεις επιβάλλεται πρόστιμο στον φορολογούμενο ή οποιοδήποτε πρόσωπο, εφόσον υπέχει αντίστοιχη υποχρέωση από τον Κώδικα ή τη φορολογική νομοθεσία που αναφέρεται στο πεδίο εφαρμογής του:
  2. i) παραβιάζει ή παραποιεί ή επεμβαίνει κατά οποιονδήποτε τρόπο στη λειτουργία των φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών,
  3. Τα πρόστιμα για τις παραβάσεις που αναφέρονται στην παράγραφο 1 καθορίζονται ως εξής: ….

ζ) πέντε, δέκα, και είκοσι χιλιάδες (5.000, 10.000, 20.000) ευρώ, για κάθε παράβαση της περίπτωσης ι’ της παραγράφου 1, κατά περίπτωση και ως εξής: πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ, όταν υπαίτιος της παράβασης είναι ο κάτοχος-χρήστης του φορολογικού ηλεκτρονικού μηχανισμού, δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ, όταν υπαίτιος της παράβασης είναι η επιχείρηση μεταπώλησης ή τεχνικής υποστήριξης και είκοσι χιλιάδες (20.000) ευρώ σε περίπτωση που υπαίτιος της παράβασης είναι η επιχείρηση που έχει λάβει έγκριση λογισμικού (software) και υλισμικού (hardware) από τα αρμόδια όργανα».

 

Επειδή, στο άρθρο 54Ε του ν. 4174/2013 ορίζονται τα ακόλουθα: «1. α) Σε περίπτωση που διαπιστώνεται, μετά από το πέρας του οριζόμενου από τις σχετικές διατάξεις του ν. 4308/2014 (Α’ 251) χρόνου κατάρτισης των χρηματοοικονομικών καταστάσεων ότι η ελεγχόμενη οντότητα δεν τήρησε τα προβλεπόμενα από τις σχετικές διατάξεις λογιστικά αρχεία (βιβλία), επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το δεκαπέντε τοις εκατό (15%) επί των εσόδων της από επιχειρηματική δραστηριότητα για κάθε ελεγχόμενο έτος για το οποίο διαπιστώνονται τα ανωτέρω, όπως αυτά προκύπτουν από τον μέσο όρο των δηλωθέντων εσόδων με τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος των τριών (3) τελευταίων φορολογικών ετών, μη συμπεριλαμβανομένου εκείνου για το οποίο δεν έχει παρέλθει η προθεσμία υποβολής της οικείας δήλωσης φορολογίας εισοδήματος.

Το πρόστιμο αυτό δεν μπορεί να είναι κατώτερο των δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ ανά ελεγχόμενο έτος, εφόσον πρόκειται για υπόχρεο τήρησης απλογραφικών βιβλίων ή των τριάντα χιλιάδων (30.000) ευρώ ανά ελεγχόμενο έτος, εφόσον πρόκειται για υπόχρεο τήρησης διπλογραφικών βιβλίων.

Σε περίπτωση μη υποβολής έστω και μίας από τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος των τριών (3) τελευταίων φορολογικών ετών παρά την ύπαρξη σχετικής υποχρέωσης, το πρόστιμο υπολογίζεται με βάση τον μέσο όρο των εσόδων των υποβληθεισών δηλώσεων και δεν μπορεί να είναι κατώτερο των τριάντα χιλιάδων (30.000) ευρώ ανά ελεγχόμενο έτος, εφόσον πρόκειται για υπόχρεο τήρησης απλογραφικών βιβλίων και των πενήντα χιλιάδων (50.000) ευρώ ανά ελεγχόμενο έτος, εφόσον πρόκειται για υπόχρεο τήρησης διπλογραφικών βιβλίων.

Για τους σκοπούς του παρόντος άρθρου ως μη τήρηση των λογιστικών αρχείων (βιβλίων) λογίζεται και η μη ενημέρωση των λογιστικών αρχείων (βιβλίων) μετά από το πέρας του οριζόμενου από τις σχετικές διατάξεις του ν. 4308/2014 χρόνου κατάρτισης των χρηματοοικονομικών καταστάσεων.

Για την εφαρμογή του παρόντος, η μη επίδειξη για οποιοδήποτε λόγο μετά από πρόσκληση του άρθρου 14 των λογιστικών αρχείων (βιβλίων) στον φορολογικό έλεγχο εξισώνεται με μη τήρηση αυτών. Το πρόστιμο της παρούσας περίπτωσης δεν επιβάλλεται, εφόσον η μη τήρηση ή ενημέρωση δεν επηρεάζει τη συμμόρφωση με τις φορολογικές υποχρεώσεις και την υποβολή φορολογικών δηλώσεων ή εφόσον με οποιοδήποτε πρόσφορο μέσο είναι δυνατός ο προσδιορισμός της φορολογητέας ύλης και των αντίστοιχων φορολογικών υποχρεώσεων.» β) Το πρόστιμο της περ. α) επιβάλλεται και στην περίπτωση που η ελεγχόμενη οντότητα δεν διαφύλαξε ή δεν προσκόμισε ύστερα από πρόσκληση του άρθρου 14 φορολογικούς μηχανισμούς (ΦΗΜ) και φορολογικές μνήμες και αρχεία που δημιουργούν οι ΦΗΜ».

 

Επειδή, στο άρθρο 54ΣΤ του ν. 4174/2013 ορίζονται τα ακόλουθα: «1. α) Για παραβάσεις παραβίασης ή παραποίησης ή επέμβασης στη λειτουργία των φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών (ΦΗΜ), κατά οποιονδήποτε τρόπο, επιβάλλονται πρόστιμα ανά ελεγχόμενο έτος ως εξής: αα) όταν ο υπαίτιος της παράβασης είναι ο κάτοχος-χρήστης του φορολογικού ηλεκτρονικού μηχανισμού, επιβάλλεται αναλόγως το ποσό του προστίμου που προβλέπεται στα τρία πρώτα εδάφια της περ. α’ της παρ. 1 του άρθρου 54Ε,

β) Για παραβάσεις έκδοσης στοιχείων λιανικής πώλησης από φορολογικό ηλεκτρονικό μηχανισμό, ο οποίος δεν λειτουργεί με εγκεκριμένες προδιαγραφές επιβάλλεται αναλόγως το ποσό του προστίμου που προβλέπεται στα τρία πρώτα εδάφια της περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 54Ε. Το πρόστιμο της παρούσας περίπτωσης δεν επιβάλλεται, εφόσον δεν επηρεάζονται η αυθεντικότητα της προέλευσης και η ακεραιότητα του περιεχομένου των στοιχείων, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 15 του ν. 4308/2014. Στην περίπτωση αυτή επιβάλλεται το πρόστιμο της περ. ια’ της παρ. 2 του άρθρου 54 και σε περίπτωση διαπίστωσης, στο πλαίσιο ελέγχου εκ νέου διάπραξης της ίδιας παράβασης, εντός πενταετίας από την έκδοση της αρχικής πράξης, εφαρμόζονται οι διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 54».

 

Επειδή το άρθρο 54ΣΤ του ν. 4174/2013 τέθηκε όπως προστέθηκε με την παράγραφο 2 του άρθρου 101 του ν. 4714/2020 (ΦΕΚ Α’ 148/31-07-2020) και εφαρμόζεται για παραβάσεις που διαπιστώνονται μετά από την έναρξη ισχύος του ν. 4714/2020, σύμφωνα με την παράγραφο 3γ του άρθρου 101 του ιδίου νόμου.

 

Επειδή, στην προκειμένη περίπτωση η προσφεύγουσα ισχυρίζεται ότι οι προσβαλλόμενες πράξεις είναι άκυρες λόγω εσφαλμένης νομικής βάσης.

Ειδικότερα, αναφέρει ότι οι εν λόγω παραβάσεις διαπιστώθηκαν πριν από την έναρξη ισχύος της διάταξης του άρθρου 54ΣΤ του ν. 4174/2013, ήτοι πριν από την 31η.07.2020 και επομένως, εφαρμοστέα είναι η προϊσχύουσα διάταξη της περ. ι) της παρ. 1 του άρθρου 54 Κ.Φ.Δ. για την οποία, δυνάμει της διάταξης της περ. ζ) της παρ. 2 του ίδιου άρθρου, προβλεπόταν πρόστιμο ίσο με €5.000,00.

 

Επειδή, ορθώς η φορολογική αρχή προέβη, διά των προσβαλλόμενων υπ’ αριθμ /2020 και /2020 πράξεων στην επιβολή των υπό κρίση προστίμων, βάσει των διατάξεων της υποπερίπτωσης αα’ της περίπτωσης α’ της παραγράφου 1 του άρθρου 54 ΣΤ του ν. 4174/2013 και της περίπτωσης α’ της παραγράφου 1 του άρθρου 54Ε του ίδιου νόμου (όπως τα άρθρα αυτά προστέθηκαν με το άρθρο 101 παρ. 2 του ν. 4714/2020), δεδομένου ότι η διαπίστωση των εν λόγω παραβάσεων τοποθετείται χρονικά μετά την 31η /07/2020 και δη στις 05.10.2020, οπότε και εκδόθηκε το οικείο σημείωμα διαπιστώσεων του ελέγχου.

 

Από την έκθεση ελέγχου της Υ.Ε.Δ.Δ.Ε. Αττικής προκύπτει ότι η φορολογική αρχή μόλις στις 23/07/2020 απέκτησε πρόσβαση στα λογιστικά βιβλία της προσφεύγουσας των ετών 2014-2015, τα οποία και κατασχέθηκαν με την υπ’ αρ /23.07.2020 έκθεση κατάσχεσης, προκειμένου να επεξεργαστούν στα γραφεία της ανωτέρω υπηρεσίας.

 

Ο αντιπαραβολικός έλεγχος των ήδη κατασχεθέντων (από την εταιρία μηχανοργάνωσης) σε προγενέστερο χρόνο ηλεκτρονικών αρχείων με τα βιβλία της προσφεύγουσας εταιρίας ολοκληρώθηκε στις 05.10.2020, με την έκδοση του σημειώματος διαπιστώσεων.

Κατόπιν των ανωτέρω, ο ισχυρισμός της προσφεύγουσας ότι οι προσβαλλόμενες πράξεις πάσχουν από ακυρότητα λόγω εσφαλμένης νομικής βάσης απορρίπτεται ως αβάσιμος.

 

Αποφασίζουμε

 

την απόρριψη της από 23.12.2020 και με αριθ. πρωτ ενδικοφανούς προσφυγής της εταιρίας με την επωνυμία « » με Α.Φ.Μ

 

Οριστική φορολογική υποχρέωση – καταλογιζόμενο ποσό / πρόστιμο με βάση την παρούσα απόφαση:

 

Η υπ’ αριθ /19.11.2020 πράξη επιβολής προστίμου άρθρου 54 του  ν.4174/2013 φορολογικού έτους 2014 του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. ….

 

Πρόστιμο άρθρου 54ΣΤ§1 περ. α’ υποπερίπτωση αα’ και περ. α’  του άρθρου 54Ε παρ. 1 του ν. 4174/2013: 30.000,00 €

 

Η υπ’ αριθ /19.11.2020 πράξη επιβολής προστίμου άρθρου 54 του ν. 4174/2013 φορολογικού έτους 2015 του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. ….

 

Πρόστιμο άρθρου 54ΣΤ§1 περ. α’ υποπερίπτωση αα’ και περ. α’ του άρθρου 54Ε παρ.1  του ν. 4174/2013: 30.000,00 €

 

Η υπ’ αριθ /19.11.2020 πράξη επιβολής προστίμου άρθρου 54 του ν. 4174/2013 φορολογικού έτους 2020 του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. ….

 

Πρόστιμο άρθρου 54§§1η & 2ε του ν. 4174/2013: 2.500,00 €

 

 

Εντελλόμεθα όπως αρμόδιο όργανο κοινοποιήσει με τη νόμιμη διαδικασία την παρούσα απόφαση στην υπόχρεη εταιρία.

 

ΜΕ ΕΝΤΟΛΗ ΤΟΥ ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΥ

ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ

 

Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ ΤΗΣ ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗΣ ΚΑΙ ΝΟΜΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΤΣΙΟΥΡΗΣ