108576 ΕΞ 2019

Ενίσχυση της Αρχής πάταξης της διαφθοράς.

 

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

ΑΥΤΟΤΕΛΕΣ ΤΜΗΜΑ

ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ

Ταχ.Δ/νση : Λεωχάρους 2

Ταχ.Κώδικας : 105 62 ΑΘΗΝΑ

Πληροφορίες : Στ. Παναγιώτου

Τηλέφωνο : 210 3224878

 

ΠΡΟΣ: Τη Βουλή των Ελλήνων

Διεύθυνση Κοινοβουλευτικού Ελέγχου

Τμήμα Ερωτήσεων

 

Κ Ο Ι Ν : Βουλευτές  κα. Ε. Ράπτη,  Λ.Τσαβδαρίδη

Δια της Βουλής των Ελλήνων

 

ΘΕΜΑ: Σχετικά με την υπ΄ αριθμ. πρωτ. 701/16.9.2019 ερώτηση.

 

Σε απάντηση της υπ΄ αριθμ. πρωτ. 701/16.9.2019 ερώτησης, αναφορικά με το ενδεχόμενο τροποποίησης του ν. 4622/2019 προκειμένου να προβλεφθεί η δυνατότητα αυτοδίκαιης, όπως συνάγεται, απόσπασης των υπαλλήλων της Γενικής Διεύθυνσης Δημοσιονομικών Ελέγχων (ΓΔΔΕ) του ΓΛΚ οι οποίοι κατέχουν θέση Οικονομικών Επιθεωρητών, σας γνωρίζουμε τα εξής:

 

  1. Η ΓΔΔΕ, που συστάθηκε με το ν. 3492/2006, στελεχώθηκε αρχικά με υπαλλήλους του κλάδου ΠΕ Δημοσιονομικών. Προβλέφθηκε, δε, η προαιρετική μετάταξη και μετακίνηση των Οικονομικών Επιθεωρητών που ασκούσαν διαχειριστικούς ελέγχους στην τότε Γενική Διεύθυνση Οικονομικής Επιθεώρησης, σε θέσεις κλάδου ΠΕ Δημοσιονομικών της ΓΔΔΕ.

 

  1. Στο τέλος του 2014, ύστερα από την κατάργηση της Οικονομικής Επιθεώρησης, η ΓΔΔΕ στελεχώθηκε και με 53 Οικονομικούς Επιθεωρητές ανά την Ελλάδα, με διατήρηση του κλάδου τους, σε εφαρμογή του Ν. 4254/2014, οι οποίοι τοποθετήθηκαν στην νεοϊδρυθείσα τότε με το Π.Δ. 111/2014 Διεύθυνση Εκτάκτων και Ειδικών Ελέγχων. Οι Οικονομικοί Επιθεωρητές που υπηρετούν σήμερα στη Γενική Διεύθυνση Δημοσιονομικού ελέγχου είναι μόνο 30 οι οποίοι και εκτελούν εκτάκτους ελέγχους που ανατίθενται και με εντολή του Υπουργού των Οικονομικών αλλά και ελέγχους κατόπιν εισαγγελικών παραγγελιών.

 

Αναφορικά με τους έκτακτους ελέγχους, με το ν. 3492/2006, άρ. 13, ορίζεται ότι «διενεργούνται ύστερα από καταγγελίες, δημοσιεύματα, πληροφορίες και βάσιμες υπόνοιες για δωροδοκίες, δωροληψίες, απάτες, ατασθαλίες ή διαχειριστικές ανωμαλίες». Οι έκτακτοι έλεγχοι είναι περισσότερο σύνθετοι από τους προγραμματισμένους με αντικείμενο που συνήθως άπτεται ποινικών θεμάτων, οι περισσότεροι είναι πρωτογενείς διαχειριστικοί, απαιτούν ειδική τεχνογνωσία, αφορούν πράξεις και διενεργούνται κυρίως από τους Οικονομικούς Επιθεωρητές.

 

  1. Η ΓΔΔΕ αποτελεί τη διάδοχο Υπηρεσία της Οικονομικής Επιθεώρησης ως προς τις αρμοδιότητες ελέγχου (audit) της οικονομικής διαχείρισης των δημόσιων φορέων. Είναι, επομένως, η Υπηρεσία της Δημόσιας Διοίκησης με τη μεγαλύτερη ιστορική διάρκεια αλλά και τεχνογνωσία στο εν λόγω αντικείμενο. Όπως εξάλλου αναφέρεται στο ν. 3492/2006, μεταξύ των αρμοδιοτήτων των ελεγκτικών οργάνων της ΓΔΔΕ ανήκει «ο έλεγχος ή ο συμπληρωματικός έλεγχος της νομιμότητας και κανονικότητας των 2 δαπανών, της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης των πόρων και της ορθής είσπραξης και εμφάνισης των εσόδων των φορέων, καθώς και της διαχείρισης της περιουσίας τους, για τον εντοπισμό και την αποτροπή φαινομένων κακοδιοίκησης και κακοδιαχείρισης, κατάχρησης, σπατάλης, απάτης ή διαφθοράς».

 

  1. Ύστερα από την κατάργηση της Οικονομικής Επιθεώρησης, είναι κρίσιμο σε ό,τι αφορά τους πρωτογενείς οικονομικούς διαχειριστικούς ελέγχους, αυτοί να διενεργούνται από Σώμα ή Γενική Διεύθυνση, που να ανήκει στο Υπουργείο Οικονομικών, όπως η ΓΔΔΕ, η οποία διαθέτει και την απαραίτητη τεχνογνωσία ύστερα από μεγάλο αριθμό ελέγχων που έχει διενεργήσει.

 

  1. Η αυτοδίκαιη απόσπαση των Οικονομικών Επιθεωρητών στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας (ΕΑΔ) θα στερούσε από τη ΓΔΔΕ πολύτιμο και έμπειρο προσωπικό, σε μια εποχή μάλιστα όπου οι ανάγκες για κάλυψη των ελέγχων της ΓΔΔΕ διευρύνονται. Επισημαίνεται χαρακτηριστικά ότι από την έναρξη λειτουργίας της ΓΔΔΕ (1-11-2012) έχουν ολοκληρωθεί 1.422 έλεγχοι, εκ των οποίων 566 έκτακτοι έλεγχοι μετά από εισαγγελικές παραγγελίες και 193 λοιποί έκτακτοι διαχειριστικοί έλεγχοι. Σήμερα, βρίσκεται σε εξέλιξη η διενέργεια 205 ελέγχων συνολικά (έκτακτων και προγραμματισμένων), ενώ στη βάση δεδομένων της ΓΔΔΕ εμφανίζονται ως εκκρεμείς 7.668 υποθέσεις, πολλές εκ των οποίων ήταν υποθέσεις της τέως Οικονομικής Επιθεώρησης.

 

  1. Πολλοί, πλην Υπουργείου Οικονομικών, φορείς ή όργανα (π.χ. ΓΕΔΔ), επικαλούνται την αρχή της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης στους ρόλους τους. Ο Νομοθέτης ωστόσο, επιφυλάσσει για το θέμα της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης, διακριτές ελεγκτικές αρμοδιότητες ιδίως στο ΓΛΚ (στη ΓΔΔΕ και την ΕΔΕΛ) και στο Ελεγκτικό Συνέδριο.

 

Εξυπακούεται ότι οι διακριτές αυτές ελεγκτικές αρμοδιότητες του ΓΛΚ, δεν μπορούν να εκχωρηθούν εκτός του Υπουργείου Οικονομικών αλλά ούτε και να αποδυναμωθούν.

 

  1. Σε ό,τι αφορά ειδικότερα τους Οικονομικούς Επιθεωρητές, υπογραμμίζουμε την ανάγκη να μη «χαθεί» κανένας. Υπενθυμίζουμε ότι ενώ αρχικά στη ΓΔΔΕ με την κατάργηση της Οικονομικής Επιθεώρησης προβλέπονταν 90 θέσεις τελικά τοποθετήθηκαν μόνο 53 εκ των οποίων σήμερα μετά τις υποβληθείσες παραιτήσεις και αποχωρήσεις για συνταξιοδότηση, υφίστανται μόνο 30!

 

  1. Επισημαίνεται ότι οι Προϊστάμενοι όλων των επιπέδων της ΓΔΔΕ συνεργάζονται με τους Οικονομικούς Επιθεωρητές και έχουν διαπιστώσει τη συνδρομή και τεχνογνωσία τους σε σύνθετους διαχειριστικούς ελέγχους. Οι Οικονομικοί Επιθεωρητές χρησιμοποιούνται κατά κόρον τόσο σε διαχειριστικούς ελέγχους κατόπιν εισαγγελικών παραγγελιών όσο και κατόπιν εντολών του Υπουργού μας.

 

  1. Επιπλέον, με τη συγκρότηση των ελεγκτικών κλιμακίων που διενεργείται από το Γενικό Διευθυντή, καταβάλλεται προσπάθεια για συγκρότηση μικτών κλιμακίων με Δημοσιονομικούς και Οικ. Επιθεωρητές ακριβώς για να μεταφερθεί η ελεγκτική εμπειρία και τεχνογνωσία στους Δημοσιονομικούς Ελεγκτές.

 

  1. 10. Ο κίνδυνος των αποσπάσεων προς τη νέα Αρχή εντοπίστηκε και από τις δύο Γενικές Δ/νσεις Ελέγχων του ΓΛΚ (Γενική Δ/νση Συγχρηματοδοτούμενων Προγραμμάτων και Γενική Δ/νση Δημοσιονομικών ελέγχων). Με πρωτοβουλία των δυο Γενικών Διευθύνσεων, υποβλήθηκε πρόταση τροποποίησης του νομοσχεδίου η οποία έγινε αποδεκτή από τη Βουλή. Συγκεκριμένα, με το ν. 4622/2019, άρ. 96, παρ. 10, τέθηκε το ποσοστιαίο όριο 5% ως προς τη δυνατότητα αποσπάσεων υπαλλήλων ενός φορέα προέλευσης. Είναι ευνόητο ότι με την αυτοδίκαιη απόσπαση του συνόλου των Οικονομικών Επιθεωρητών καταστρατηγείται η λογική του ορίου καθότι θα παύσουν επί της ουσίας να υφίστανται υπάλληλοι του εν λόγω κλάδου στη ΓΔΔΕ.

 

  1. Αν δοθεί δυνατότητα απόσπασης των 30 Οικονομικών Επιθεωρητών στην νέα αρχή, η ΓΔΔΕ θα αποδυναμωθεί και η αποκτηθείσα τεχνογνωσία θα χαθεί την στιγμή που περισσότερο από ποτέ την έχει ανάγκη για την ενδυνάμωση και διάχυσή της. Μια τέτοια ρύθμιση περί δυνατότητας αυτοδίκαιης απόσπασης θα μετέβαλε τις επιχειρησιακές δυνατότητες της ΓΔΔΕ με επικίνδυνο για το δημόσιο συμφέρον τρόπο.

 

  1. Υπογραμμίζουμε ότι η αυτοδίκαιη απόσπαση με νομοθετική ρύθμιση παραβιάζει επιπλέον τη λογική της επιλογής των στελεχών της ΕΑΔ με τις αξιοκρατικές και αντικειμενικές διαδικασίες που έχουν τεθεί για όλους τους ενδιαφερόμενους ανεξαρτήτως φορέα και κλάδου προέλευσης.

 

Παρεπόμενα, ο νόμος που ρυθμίζει τα της ΕΑΔ δε χρήζει της επίμαχης τροποποίησης περί δυνατότητας αυτοδίκαιης απόσπασης των Οικονομικών Επιθεωρητών.

 

Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙIKONOMIΚΩΝ

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΣΚΥΛΑΚΑΚΗΣ